Ewolucja szpanowania

Fragment tekstu:

"W 1899 r. amerykański ekonomista i socjolog Thorstein Veblen wprowadził koncepcję ostentacyjnego marnotrastwa. Zdaniem autora Teorii klasy próżniaczej produkty i usługi luksusowe kupowane są przez bogatych głównie po to, żeby pokazać własną zamożność, a nie w celu zwiększenia odczuwanego poziomu szczęścia. Dla nich wysoka cena stanowi wartość, a nie koszt – powstrzymuje bowiem przeciętnego Kowalskiego od nabycia takiego samego produktu, a tym samym gwarantuje, że dany zakup stanowi wiarygodny wskaźnik statusu nabywcy. Koncepcja kosztownej sygnalizacji generalizuje spojrzenie Veblena. Ma zastosowanie w równym stopniu do kultury, co do natury. Tak jak natura powołała na świat niewygodne w utrzymaniu pawie ogony, tak kultura wytworzyła kuriozalne produkty luksusowe takie jak Hummer H1: symetryczny, kolorowy, bardzo ciężki, niewygodny, ślamazarny i koszmarnie drogi w eksploatacji samochód. Choć cechy te stanowią utrapienie dla posiadaczy pojazdu, czynią go przy okazji uczciwym sygnałem zamożności…"

Tytuły podrozdziałów:

Hipoteza upośledzenia, Ostentacyjne marnotrawstwo, Autoprezentacja z second-handu, Ważniejszy język niż ogon.